Så lyckas du med telefonintervjun

Att bli uppringd av en rekryterare gällande ett jobb du har sökt kan lätt framkalla stress. Ofta kan telefonsamtalet komma som en överraskning och det är därför lätt att bli överrumplad om du inte är förberedd. Vi ger dig de bästa tipsen på hur du ska göra för att lyckas med din telefonintervju.

1. Se till att du är ostörd

När rekryteraren ringer upp dig och frågar om du har tid att prata är det lätt att direkt svara ja, eftersom du inte vill verka krånglig. Risken är dock att du gör sämre ifrån dig om du kanske befinner dig i kollektivtrafiken eller om du har en tid att passa. Om så är fallet – fråga hur lång tid samtalet beräknas att ta och be om att få återkomma vid ett annat tillfälle om det är möjligt.

2. Var engagerad och trevlig

Tänk inte att en telefonintervju inte spelar så stor roll, utan ta det på allvar. Sträck på dig, var engagerad och glad, även om rekryteraren inte ser dig. Detta hörs tydligt på telefon via ditt tonläge och kommer att bli avgörande för vilken bild rekryteraren får av dig.

3. Se till att ha läst på om företaget

Att ha läst på om företaget är alltid bra. Oavsett om du får frågan eller inte känns det tryggt att ha koll och att vara förberedd med ett svar om frågan skulle dyka upp. Se till att ta reda på fakta i samband med att du söker jobbet och skriv gärna ner det du hittar. Fördelen med en telefonintervju är att du då kan ha dina anteckningar till hands.

4. Slappna av och ta din tid

Glöm inte bort att försök vara lugn och sansad. Om du får en fråga som du inte kommer på ett svar på, be om att få tänka lite. Det är okej att det är tyst en stund även om det kan kännas jobbigt. Helhetsintrycket kommer att bli bättre om du samlar tankarna innan du ger ett svar.

5. Ställ frågor om det finns tid för det

Att ställa någon eller några frågor till rekryteraren är alltid positivt. Detta visar på att du är intresserad och har huvudet på skaft eftersom du har tänkt till. Utifrån hur mycket som har framgått i annonsen och vad som sägs under telefonintervjun kan du ställa frågor gällande tjänsten, arbetsplatsen eller hur rekryteringsprocessen ser ut.

6. Glöm inte att du är intressant

Om du blir uppringd av en rekryterare som vill telefonintervjua dig betyder detta att du har gjort bra ifrån dig i din ansökan och att du på något sätt är intressant. Kom ihåg detta under telefonintervjun och det kommer att gå lättare för dig att genomföra intervjun så bra som möjligt. Du har helt enkelt kommit ett steg längre i processen och har potential att bli personen som de i slutändan väljer att anställa.

Lycka till!

Senaste artiklarna

Tips för att skapa en imponerande LinkedIn-profil

Tips för att skapa en imponerande LinkedIn-profil

Tips för att skapa en imponerande LinkedIn-profil LinkedIn, som världens främsta professionella nätverk, är en nyckelplats för att bygga och stärka din professionella image. Att ha en professionell LinkedIn-profil är viktig för att skapa ett positivt intryck och öka...