Över ett år har passerat sedan många av oss började jobba hemifrån och med en pandemi som är långt ifrån över så kändes det passande med några tips för att skapa rätt förutsättningar.

Det är inte det lättaste att skapa ett effektivt hemmakontor och det som funkar för den ena kanske inte funkar för den andra. Därför har vi samlat våra bästa tips för att göra din något tillfälliga arbetsplats till en mer hållbar, ergonomisk och lugnare oas där du förhoppningsvis kan jobba bekvämt och ostört. En arbetsplats där du med nöje checkar av den där långa Att göra-listan.

  1. Sätta klockan
    Visst kan det vara lätt att man börjar slappa och sover ut men det är inte riktigt till din fördel. Vårt allra första och viktigaste tips är att man håller sina rutiner men gör avdrag för resvägen till jobbet. Ställ klockan, gå upp, gör dig i ordning och sätt i gång kaffet. På så sätt får du lite sovmorgon men behåller ändå dina rutiner. Båda delarna av kakan, vem gillar inte det?
  1. Att göra – listan
    Att skriva en tydlig lista och prioritera det du har att göra hjälper dig på många sätt och vis. Du skapar struktur och disciplin, att bocka av saker gör dig mer tillfreds och minimerar oftast den stress som kan uppstå när du känner att du inte har koll. Dessutom går dagen kanske lite fortare och du får tid över till annat.
  2. Morgonavstämningen, lunchen och Halv tre fikat
    Det kan bli väldigt ensamt att jobba hemifrån, speciellt under längre perioder som dessa. Glöm inte bort det sociala umgänget, tack vare den digitala värld vi lever i idag är allt möjligt. Så stäm en virtuell lunchträff med en kollega, bjud in till halv tre fikat eller varför inte en boka en afterwork på teams eller zoom?
  3. Arbetsyta
    Att välja sängen eller soffan som arbetsplats kan verka trevligt till en början men är oftast ingen bra idé i längden för rygg, nacke och axlar. Avse en enskild plats hemma som enbart är till för jobb, har du inte den möjligheten så gör ditt bästa för att separera arbetsplats och avslappningsytan. Du vill inte lägga alla extra pengar på onödiga besök hos naprapaten senare.
  4. Frisk luft och friskvård
    Brukar du cykla eller promenera till jobbet? Eller kanske går du, som många på vårt kontor, ut på en lunchpromenad? Sluta inte med det nu. Det är väldigt viktigt att fortsätta med dessa vanor och ta små pauser under dagen och ta en tur i närområdet.
  1. Ljussättning och ergonomi
    Att sitta mörkt kan skapa en instängd känsla vilket också drar ner energin i rummet, om du har möjlighet att ställa upp din arbetsyta nära ett fönster så gör det. Studier visar att naturligt ljus förbättrar ditt mående och ökar produktiviteten.Har du inte möjlighet att sitta vid ett fönster  så kan du självklart kompensera med rätt lampor. Det är viktigt att din arbetsyta är så ergonomisk som möjligt, detta för att minska trötthet värk. Tänk på att din skärmkant ska vara i ögonhöjd och glöm inte hållningen. Stretcha, stretcha och stretcha!

ett bättre hemmakontor

Här kommer några tips på övningar:

ett bättre hemmakontor

 

 

  1. Avsluta dagen
    I vanliga fall avslutar vi dagen med att logga ut, stänga av datorn och säga hejdå till våra kollegor. Gör då samma sak när du är hemma, det är väldigt lätt att gränsen mellan jobb och ledig tid suddas ut när du jobbar hemifrån. Därför är det viktigt att avsluta dagen så som du vanligtvis gör på kontoret och därefter göra det du gör på din fritid. Om det är träning, slänga sig i soffan eller om du hämtar barnen från förskolan så ska det kännas som att du lämnat arbetet för dagen. Detta för att på bästa sätt ladda om med ny energi för nästkommande arbetsdag!