1. Gör listor
Detta är en klassiker just eftersom det är en effektiv metod. Dela in uppgifterna efter sådant som verkligen behövs göras innan semestern och sådant som faktiskt kan vänta till efter semestern. På så sätt underlättar du för dig själv eftersom du får en lättare överblick än om du försöker ha allt i huvudet.
2. Försök planera
Om det är möjligt, försök att inte vänta med allt som behövs göras till sista stunden. Det är kanske oftare lättare sagt än gjort, men se till att planera din tid och fördela uppgifterna jämnt över den sista tiden. På så sätt kommer du enklare att kunna börja varva ner och inte stressa in i det sista.
3. Bestäm vem som gör vad
I många fall behöver arbetsuppgifter göras även om det är sommar och semestertider. Kom tydligt överens på din arbetsplats gällande vem som gör dina arbetsuppgifter under tiden du är borta. Du kan på så sätt slappna av lättare när du försäkrar dig om att inget kommer att missas.
4. Städa ditt skrivbord
Att avvara en stund sista veckan innan semestern till att rensa och sortera är faktiskt ingen dum idé. Städa både ditt skrivbord och dina mappar på datorn. Släng sådant som du inte behöver. Detta är ett bra sätt för att förbereda dig på avkoppling och det känns väldigt skönt att ha det gjort dagen då du går på semester.
5. Skriv in ett autosvar
Hör efter vad som gäller på din arbetsplats angående vad ditt autosvar ska innehålla. Oavsett vad som gäller är det viktigt att hänvisa till en kollega eller en allmän e-postadress hos er där någon garanterat kommer att kunna svara under tiden som du är på semester.
6. Undvik möten första veckan
Om det går, försök att inte boka in möten under din första vecka då du är tillbaka från semestern. Detta eftersom du ofta kan ha mycket att ta igen. Se istället till att mjukstarta och avsätt tid för att hinna svara på alla mail som kommit samt ta tag i de uppgifter som behöver prioriteras.