8 tips på hur du hanterar stressen i höst

När hösten börjar smyga sig på och arbetet kommer i gång ordentligt efter semestern är det lätt att det blir för mycket att hantera. Du vill prestera på jobbet samtidigt som du ska få ditt vardagsliv att gå ihop, vilket ofta kan skapa stress. Vi ger dig 8 tips på hur du hanterar stressen i höst.

8-tips-pa-hur-du-hanterar-stressen-i-host

1. Balansera
Försök att hitta en balans i ditt liv, även om det är lättare sagt än gjort. Det viktiga är att försöka hitta en variant som fungerar för dig. Hur många kvällar i veckan behöver du ha oplanerade för att må bra och hinna återhämta dig? Det är bara du själv som kan svara på den frågan, men när du har hittat svaret vet du vad du ska sträva efter.

2. Sätt realistiska mål
Lär dig dina begränsningar och pressa inte dig själv för hårt. Glöm aldrig bort att du inte är mer än människa och att du inte kan prestera perfekt i alla lägen. Det är okej att säga nej när du känner att du måste. Oavsett ifall det handlar om en arbetsuppgift som kräver att du jobbar över för tredje kvällen i rad eller ifall det handlar om en jätterolig middag som du egentligen inte vill missa. Du och ditt välmående är viktigare.

3. Skriv ner och prioritera
Börja varje arbetsdag med att skriva ner vad du behöver göra under dagen. Prioritera arbetsuppgifterna och se vad som är akut och vad som faktiskt kan vänta till nästa vecka. Stryk uppgifterna på listan efterhand och glöm inte bort att berömma dig själv samtidigt. Gör alltid ditt bästa, men glöm inte bort att kroppen inte klarar hur mycket som helst.

4. Motionera
Detta kan tyckas uttjatat, men det är för att det är så viktigt. Att motionera ger dig mer energi och ork till att ta dig igenom dina arbetsdagar. Du får också en chans att rensa dina tankar i en stressig vardag. Att röra på sig cirka 30 minuter om dagen gör mycket för ditt välmående, så hitta en motionsform som du tycker funkar för dig.

5. Undvik multitasking
Försök att undvika multitasking och att hela tiden försöka arbeta med flera saker samtidigt. Detta är tecken på att du hela tiden vill hinna med lite mer och är inte hållbart i längden. Oavsett ifall det gäller i hemmet eller på jobbet, koncentrera dig på en uppgift i taget i den mån det är möjligt. Bestäm dig för en uppgift och slutför den om det inte är något akut som uppkommer.

6. Ta pauser
All aktivitet tar energi och för att energin inte ska ta slut bör du ta pauser flera gånger om dagen. Ta en promenad runt kvarteret, ät en frukt eller ställ dig bara upp och ta några djupa andetag. Då känner du dig genast mer pigg och har lättare att slutföra dina uppgifter. Försök även om du kan variera dina uppgifter, då det kan göra dig mentalt utmattad att sitta med samma uppgift flera timmar i sträck.

7. Ha roligt
Försök att inte jämt styras av dina inre krav och måsten. Du måste prioritera och unna dig saker i livet som gör dig glad och som du tycker är kul. Detta får dig förhoppningsvis att stänga av bruset och stresskänslorna för en stund. Kanske är det viktigare att spendera lite extra tid med familjen än att alltid vara bäst på jobbet?

8. Acceptera
Glöm inte bort att stress är naturligt och något som alltid kommer att finnas till viss del i livet. Försök istället att acceptera dina känslor och samtidigt hitta ett sätt att göra något åt situationen om du märker att det har gått för långt. Kan du prata med din chef eller dina kollegor om situationen? Behöver du se dig om efter ett nytt jobb? Kanske behöver du be om professionell rådgivning? Våga ta hjälp i fall du märker att stressen tar allt för stor plats i ditt liv.