5 tips på hur du hanterar kritik på jobbet

Alla tycker vi om att höra när vi har gjort något bra på jobbet, men att få negativ feedback tycker de flesta inte är lika kul. Med rätt metoder kan du dock bli bättre på att hantera kritik och istället dra nytta av det. Vi ger dig de bästa tipsen på vad du kan göra för att bli bättre på att hantera kritik på jobbet.

Två kollegor samtalar vid ett bord.

1. Behåll lugnet

När personen i fråga framför kritiken till dig är det viktigt att du försöker behålla lugnet. Avbryt inte, utan låt personen prata till punkt och försök ta in vad den faktiskt säger. Även om du känner dig sur och arg inombords kommer det inte gynna dig att visa det.

2. Gå inte i försvar

Det är lätt att gå in i försvar när någon kritiserar dig, kanske eftersom du inte håller med om kritiken. Visa istället att du tar åt dig av vad personen vill framföra och efter att den har pratat klart – ställ motfrågor för att förstå. Berätta att du hör vad personen säger, men fråga efter exempel på hur du kan göra i framtiden för att det ska bli bättre.

3. Tänk på utvecklingen

Det är inte konstigt att du kan känna dig lite påhoppad och obekväm när du får kritik. Men försök att inte ta det negativt, utan använd kritiken till att förstå hur du kan utvecklas. Du har trots allt blivit anställd där du är för att någon såg potential i dig.

4. Rannsaka dig själv

Fråga dig själv om den negativa feedbacken stämmer eller inte. Om du själv känner att det stämmer, så måste du ändra ditt beteende. Om den bara stämmer delvis, så kanske du måste göra små förändringar. Glöm inte bort att ingen är perfekt och att alla har sådant som de måste arbeta med.

5. Följ upp

När det har gått en tid efter att du har mottagit kritiken och du har haft möjlighet att göra en förändring ska du också följa upp kritiken. Ta reda på om personen tycker att det har förbättrats. På så sätt visar du på att du är intresserad och bryr dig om att bli bättre.