Hitta ditt nya jobb via sociala medier

Att söka och få jobb via sociala medier blir allt vanligare. De olika plattformarna ger stora möjligheter för arbetsgivare och arbetssökande att få en mer direkt kontakt än tidigare. Här är våra bästa tips på hur du effektiviserar ditt arbetssökande via sociala medier.

hitta-ditt-nya-jobb

1. Var nätsmart. Rensa eller i alla fall begränsa vad som går att ta del av på dina sociala medier. Tänk på att det du lägger upp eller skriver kan ses av en potentiell framtida arbetsgivare. Räkna med att det som syns om dig på nätet kan bli den första bilden som en rekryterare får av dig.

2. Gå med i grupper. Det finns flera grupper på Facebook med jobbtips inom olika branscher. Du hittar bland annat grupper med jobbtips inom kommunikation, projektledning och IT. Sök runt och se vad som finns inom ditt yrkesområde.

3. Håll dig uppdaterad. Uppdatera din profil på LinkedIn, så att ditt CV är aktuellt. Glöm inte att slå på funktionen ”Låt rekryterare veta att du är öppen för nya möjligheter”. Detta är något som syns för rekryterare och inte för din chef eller dina kollegor.

4. Presentera dig. Om du är öppen med att du söker nytt jobb – låt så många som möjligt veta. Skriv ett kort inlägg om dig själv och dela i lämpligt socialt medium. Beskriv vad du kan och vad du är på jakt efter. Be sedan dina vänner att dela inlägget, så får du lättare spridning.

5. Följ intressanta företag. Vill du arbeta hos en specifik arbetsgivare, se till att följa dem på sociala medier. Då håller du lättare koll på när de utannonserar en tjänst, då många företag ofta brukar flagga för detta i sina sociala medier.

6. Var aktiv. Desto mer aktiv du är – desto mer kommer du att synas i andras flöden. Gilla, kommentera och dela andras inlägg på ett relevant sätt. Du skapar på så sätt också ett större nätverk och chanserna för spännande jobbmöjligheter ökar.